El Consell de Mallorca vol impulsar el Pla Insular de Voluntariat 2021-2026, un document marc que estructura les polítiques insulars de suport al voluntariat, a les seves entitats i a les persones voluntàries, i que es va dur a terme a partir de la informació recollida en el Diagnòstic del Voluntariat 2020.
L’objectiu final de les mesures que es plantegen en aquest Pla no és altre que enfortir el voluntariat, per a la qual cosa són necessàries la promoció, la formació i la coordinació entre agents.
Si formau part d’un ajuntament interessat en promoure el voluntariat en el municipi o d’una entitat que necessita suport i voleu més informació, podeu escriure a l’adreça electrònica plavoluntariat@conselldemallorca.net.
El voluntariat és l’acció de prestar servei que les persones fan de forma lliure i amb caràcter solidari i altruista. Aquestes accions, dirigides a la millora de la qualitat de vida de les persones i de la societat en general o a la protecció i la conservació de l’entorn, es fan sempre dins d’una entitat de voluntariat.
El voluntariat sempre es durà a terme sense contraprestació econòmica i en cap cas podrà substituir llocs de feina, ni les obligacions de les administracions.
Es pot fer voluntariat presencial o en línia, segons requereixi l’acció que s’ha de fer; també pot ser voluntariat puntual o esporàdic, segons el compromís i la intensitat que requereix cada programa de voluntariat.
Destinataris
A Mallorca es pot ser voluntari/a partir dels 14 anys. Les persones menors d’edat podran participar com a voluntàries, acompanyades per una persona adulta, i sempre que es respecti el seu interès superior, d’acord amb la legislació sobre menors.
Els menors de 16 anys han de presentar una autorització expressa dels seus tutors o representants legals, i els joves de 16 anys o més, bastarà amb el seu consentiment.
En el voluntariat són molts i diversos els àmbits en els quals es pot participar: social, cultural, ambiental, comunitari, esportiu, sociosanitari, d’oci i temps lliure, de cooperació al desenvolupament, etc.
D’aquesta pluralitat neixen i es configuren les entitats de voluntariat, que faciliten i canalitzen la participació ciutadana de manera organitzada.
Requisits per ser una entitat de voluntariat
- Estar legalment constituïda i dins els registres que correspongui, segons l’entitat i el seu àmbit.
- Estar integrada per persones voluntàries, tot i poder tenir personal assalariat.
- Desenvolupar part o tota la seva activitat mitjançant el voluntariat.
- Estar inscrita en el Cens d’Entitats del Voluntariat de les Illes Balears
Si teniu dubtes de com constituir l’associació o entitat, a quins registres vos heu d’inscriure, com fer un pla de voluntariat, etc., més a baix a la plana web trobaràs una guia per dur-ho a terme.
Entitats de Mallorca
Podeu conèixer les entitats de voluntariat de Mallorca a través d’aquest enllaç.
El Consell de Mallorca crea per primera vegada una convocatòria d’ajudes de 160.000 euros per al voluntariat
El Consell de Mallorca crea per primera vegada una convocatòria d’ajudes de 160.000 euros per al voluntariat
(02/12/2025)
- Departament de Presidència
El conseller de Presidència ha constituït la primera taula de coordinació amb ajuntaments i entitats, una eina clau per al desplegament del pla insular que impulsa les polítiques de voluntariat a l’illa
El Consell de Mallorca ha constituït per primera vegada una taula de coordinació amb els ajuntaments per avançar en el desenvolupament del Pla Insular de Voluntariat de Mallorca. Aquest nou espai reuneix els responsables municipals amb l’objectiu de millorar la comunicació i establir mecanismes estables de col·laboració per impulsar el voluntariat a l’illa.
El conseller de Presidència, Toni Fuster, ha anunciat la creació de la primera convocatòria de subvencions específica de voluntariat de Mallorca per a 2026, una línia d’ajudes que estarà oberta tant a entitats com a ajuntaments i que comptarà amb un import total de 160.000 euros, distribuïts en dues línies diferenciades. D’aquesta manera, per primera vegada, els municipis disposaran d’un finançament propi per impulsar projectes de voluntariat.
La institució va reunir ahir més de trenta entitats en la primera Taula d’Entitats de Voluntariat, i avui s’ha celebrat la constitució de l’Espai de Coordinació de Voluntariat Municipal. Aquestes constitucions formen part del Pla Insular de Voluntariat aprovat pel plenari, que ja ha començat a desplegar-se.
Toni Fuster ha explicat que «fins a aquesta aprovació, Mallorca no disposava de cap estructura insular de voluntariat i aquest pla ens ofereix per primera vegada una eina que estableix un model comú». Segons Fuster, aquest model «permet unificar les accions i impulsar-les amb més eficàcia a tot el territori». Finalment, ha remarcat que «les entitats i els municipis necessiten estructura, recursos i formació, i aquest pla insular ens permet oferir una resposta adaptada a la realitat de l’illa».
El Consell ha iniciat un conjunt d’actuacions prèvies que han permès recollir informació directa i actual sobre la situació del voluntariat a l’illa. Des d’abril, s’han visitat 38 entitats i 37 ajuntaments, amb l’objectiu de conèixer les necessitats reals del territori. D’aquest treball s’han detectat mancances comunes, com ara la falta de formació, la necessitat de disposar de més espais i la dificultat de comptar amb personal dedicat específicament a la gestió del voluntariat.
Per això, s’ha iniciat l’elaboració d’un catàleg insular de recursos que posarà a disposició d’entitats i ajuntaments espais, formadors i eines de suport. També s’han començat les primeres formacions específiques com la de voluntariat relacionat amb les colònies felines.









